ارزهای دیجیتال

هاوینگ بیت کوین چیست؟

هاوینگ بیت کوین به رویدادی گفته می شود که هر چهار سال یکبار اتفاق می افتد و پاداش بلاک را تا 50 درصد کاهش می دهد. این امر عرضه بیت کوین های ورودی به بازار را کاهش می دهد و در صورت ثابت ماندن شرایط بازار، می تواند قیمت آن افزایش پیدا کند. پروتکل بیت کوین به صورت دوره ای، تعداد کوین های جدید بدست آمده توسط ماینرها را در فرآیندی به نام هاوینگ، کاهش می دهد.

 

 

مفهوم هاوینگ بیت کوین

هاوینگ بیت کوین زمانی است که پاداش استخراج بیت کوین به نصف کاهش می یابد، هاوینگ هر چهار سال یکبار انجام می شود، سیاست هاوینگ کردن در الگوریتم ماینینگ بیت کوین نوشته شد تا با حفظ کمبود، با تورم مقابله کند. در تئوری، کاهش سرعت انتشار بیت کوین به این معنی است که اگر تقاضا ثابت بماند، قیمت افزایش خواهد یافت.

رایا چنج

بنابر سایت فوربز دیوید وایزبرگر، مدیر عامل پلتفرم معاملاتی CoinRoutes می گوید:

At the moment, Bitcoin has an inflation rate of less than 2%, which will decrease with further halvings

در حال حاضر نرخ تورم بیت کوین کمتر از 2 درصد است که با نصف شدن بیشتر کاهش می یابد.

 

امن ترین صرافی ایرانی رایاچنج امن ترین صرافی

هاوینگ بیت کوین چطور کار می کند؟

هاوینگ بیت کوین چگونه کار می کند؟

یک شبکه غیرمتمرکز اعتبار سنجی تمام تراکنش های بیت کوین را در فرآیندی به نام استخراج تایید می کند. از 6 می 2024، 3.125 BTC، که ارزشی در حدود 65207.50 دلار دارد، به این شبکه پرداخت می شود. این شبکه غیر متمرکز جزء اولین کسانی هستند که از ریاضیات پیچیده برای افزودن گروهی از تراکنش ها به بلاک چین بیت کوین به عنوان بخشی از مکانیسم اثبات کار آن استفاده می کنند.

ماینرها بلاک‌هایی از تراکنش‌های بیت‌کوین را اضافه می‌کنند تا آن را به صورت روان و سریع اجرا کنند، این بلوک‌های تراکنش تقریباً هر 10 دقیقه اضافه می‌شوند و کد بیت‌کوین حکم می‌کند که پس از ایجاد هر 210000 بلاک، پاداش استخراج‌کنندگان به نصف کاهش یابد. این اتفاق تقریباً هر چهار سال یکبار در دوره هایی اتفاق می افتد که اغلب با افزایش نوسان قیمت بیت کوین همراه است.

نقش هاوینگ در کنترل عرضه بیت‌کوین‌های جدید یکی از دلایلی است که محبوب‌ترین ارز رمزنگاری شده جهان به‌عنوان ذخیره‌ای از ارزش شناخته می‌شود که بیشتر شبیه طلا است تا یک ارز فیات.

 

هاوینگ بعدی بیت کوین چه زمانی است؟

الگوریتم بیت کوین دستور میدهد که هاوینگ بر اساس ایجاد مشخصی از بلوک ها اتفاق بیفتد، هیچ کس دقیقاً نمی داند که نصف بعدی چه زمانی رخ می دهد، اما کارشناسان به آوریل 2028 به عنوان تاریخ پیش بینی شده اشاره می کنند. این تقریباً چهار سال از آخرین باری است که در 19 آوریل 2024 رخ داد.

کارشناسان می گویند ماهیت تا حدودی قابل پیش بینی هاوینگ بیت کوین به گونه ای طراحی شده است که شوک بزرگی برای شبکه نباشد.

در حالی که بسیاری از عوامل دیگر بر قیمت بیت‌کوین تأثیر می‌گذارند، به نظر می‌رسد که رویداد هاوینگ معمولاً پس از کاهش نوسانات اولیه برای ارز دیجیتال صعودی هستند.

 

اولین هاوینگ بیت کوین در چه تاریخی اتفاق افتاد؟

تاثیر هاوینگ بر ماینرها

اولین نصف کردن بیت کوین در نوامبر 2012 اتفاق افتاد، هاوینگ بعدی در جولای 2016 بود. پس از آن در ماه می 2020 مجدد تکرار شد و در نهایت آخرین هاوینگ در آوریل 2024 بود.

زمانی که بیت کوین در سال 2009 عرضه شد، پاداش یا یارانه استخراج از 50 بیت کوین در هر بلوک شروع شد. به عنوان مثال، پس از هاوینگ اول، پاداش استخراج بیت کوین به 25 بیت کوین در هر بلوک کاهش یافت. کارشناسان می گویند، تعداد ماینرهای کمتر به معنای امنیت کمتر شبکه است.

رایاچنج امنیت بالا در کنار احراز هویت سریع  رایاچنج احراز هویت سریع

قیمت‌های بالاتر انگیزه‌ای برای استخراج‌کنندگان برای ادامه پردازش تراکنش‌های بیت‌کوین خواهد بود.

 

رایا چنج

باید در طول هاوینگ روی بیت کوین سرمایه گذاری کرد؟

بسیاری از سرمایه گذاران انتظارات زیادی برای دوران پس از هاوینگ دارند، زیرا در گذشته، قیمت ها معمولاً پس از رویداد روند صعودی داشتند. با این حال، روندها از نظر تاریخی به کندی حرکت کردند، طی ماه‌ها و سال‌ها تا هاوینگ بعدی هیچ تضمینی وجود ندارد که بیت‌کوین همان مسیر را دنبال کند. بنابراین، اینکه آیا قبل یا بعد از هاوینگ در بیت کوین سرمایه گذاری کنید یا خیر، به شرایط بازار در آن زمان، چشم انداز شما و سطح تحمل ریسک شما بستگی دارد.

به نظر می رسد، حداقل برای آینده قابل پیش بینی، تنها کاری که هر کسی می تواند انجام دهد این است که حدس بزند که بازار چه خواهد کرد.

 

نتیجه گیری

دریافتیم که هاوینگ بیت کوین، نرخ عرضه بیت کوین های جدید در گردش را به نصف کاهش می دهد. انتظار می رود که این سیستم تا سال 2140 ادامه داشته باشد، یعنی زمانی که حد پیشنهادی 21 میلیون بیت کوین از نظر تئوری به دست می آید. در سال 2009، پاداش برای هر بلوک در زنجیره استخراج 50 بیت کوین بود. پس از هاوینگ اول، در 11 می 2020، 25، 12.5 و سپس 6.25 بیت کوین بود. زمانی که آخرین هاوینگ در 19 آوریل 2024 اتفاق افتاد، پاداش به 3.125 کاهش یافت.

نصف شدن بیت کوین پیامدهای مهمی برای شبکه آن دارد. برای ماینرها، این اتفاق ممکن است منجر به تثبیت رتبه‌های آنها شود، زیرا ماینرهای منفرد از اکوسیستم ماینینگ خارج می‌شوند یا توسط بازیکنان بزرگ‌تر تصاحب می‌شوند.

 

سوالات متداول

1- تا زمان رویداد هاوینگ بیت کوین بعدی چند بیت کوین استخراج می‌شود؟

پس از انجام رویداد هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴، طی ۴ سال آینده در مجموع ۶۵۶,۲۵۰ بیت کوین دیگر استخراج خواهد شد

2- تأثیر هاوینگ ۲۰۲۴ بیت کوین بر ماینرها به چه صورت است؟

هنگامی که رویداد هاوینگ بیت کوین انجام شود، پاداش بلاک‌ها نصف می‌شود و ممکن است که استخراج بیت کوین برای برخی از کاربران دستگاه‌های ماینر بیت کوین به صرفه نباشد.

 

 

رایاچنج کم ترین نرخ کارمزد رایاچنج امنیت در کنار کارمزد پایین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *