کیف پول

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال دقیقا همان ابزاری است که افراد می‌توانند از آن به عنوان محیطی امن برای نگهداری و تبادل ارزهای خود استفاده کنند، مانند کیف پولی که پول نقد و کارت خود را در آن قرار می‌دهید.

کیف پول ارز دیجیتال به جای نگه داشتن این موارد فیزیکی، رمزهای عبوری را که برای امضای تراکنش‌های ارز دیجیتال خود استفاده می‌کنید، ذخیره می‌کند و رابطی را فراهم می‌کند که به شما امکان می‌دهد به رمزنگاری خود دسترسی داشته باشید. تمامی کیف پول‌های ارزهای دیجیتال مانند کیف پول سرد و گرم، کیف پول های سخت افزاری، کیف پول کاغذی، کیف پول موبایل، کیف پول دسکتاپ، کیف پول وب، کیف پول حافظ و غیر حضانتی،  بلاک چین را در دسترس عموم افراد قرار می‌دهند.

رایا چنج

نوع کیف پول ویژگی‌ها
کیف پول گرم متصل به اینترنت، مناسب برای تراکنش‌های روزانه، امنیت کمتر
کیف پول سرد آفلاین، امنیت بالا، مناسب برای نگهداری طولانی‌مدت
کیف پول سخت‌افزاری فیزیکی، امنیت بالا، مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ
کیف پول کاغذی فیزیکی، آفلاین، استفاده محدود
کیف پول دسکتاپ نرم‌افزاری، مناسب برای سیستم‌های خانگی
کیف پول موبایل نرم‌افزاری، مناسب برای گوشی‌های هوشمند، تراکنش سریع
کیف پول وب آنلاین، دسترسی سریع اما امنیت کمتر

زمانی که رمزارز برای اولین بار معرفی شد، ارسال ارز دیجیتال یک کار دستی بود که نیاز به وارد کردن رمز ارزهای طولانی داشت اما امروزه نرم افزارها، این کار را برای شما انجام می‌دهد. کیف پول‌های رمزنگار، برنامه‌های نرم‌افزاری روی رایانه‌ها یا دستگاه‌های تلفن همراه هستند که از اینترنت برای دسترسی به شبکه بلاک چین استفاده می‌کنند.

 

ارسال و دریافت ارز دیجیتال با استفاده از این اپلیکیشن‌ها بسیار آسان است، شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف، ارز دیجیتال را از کیف پول خود ارسال یا دریافت کنید. برای این کار شما باید به طور معمول، آدرس کیف پول گیرنده را وارد و مبلغی را برای ارسال انتخاب کنید، تراکنش را با استفاده از رمز خصوصی خود امضا و مبلغی را برای پرداخت هزینه تراکنش پرداخت و آن را ارسال کنید. در ادامه این مطلب آموزشی به بررسی انواع کیف‌های ارز دیجیتال جهت مدیریت تراکنش‌ها می‌پردازیم.

 

کاربردهای کیف پول دیجیتال

کاربردهای کیف پول دیجیتال

کیف پول های دیجیتال روش های پرداخت ایده آلی هستند که هم برای پرداخت های آنلاین و هم آفلاین قابل استفاده هستند که امکان خرید آنلاین، دریافت وام، انتقال همتا به همتا، پرداخت تراکنش ها و غیره را فراهم می کند. ارز دیجیتال استفاده شده را می توان به حساب بانکی برداشت یا به کاربر دیگری منتقل کرد.

  1. فرآیند پرداخت آسان: روند پرداخت ساده برای پرداخت های سریع، بدون دردسر تغییر در تراکنش های نقدی و شرایط پیچیده در پرداخت های کارتی.
  2. هزینه های جانبی کمتر: کیف پول های دیجیتال به طور قابل توجهی هزینه های جانبی و هزینه های تراکنش را کاهش می دهد.
  3. دوره استفاده نامحدود: کاربر ثبت نام شده تا زمانی که قصد دارد از خدمات پرداخت دیجیتالی و کیف پول استفاده کند، می تواند از کیف پول دیجیتال خود بهره ببرد.
  4. تراکنش های سریع تر: تراکنش ها و انتقالات الکترونیکی را می توان در زمان بسیار کمی بسته به نوع تراکنش انجام داد، برخی از حواله های بانکی ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد.
  5. امنیت داده ها: الگوریتم های رمزگذاری و بلاک چین، تراکنش های غیرقابل تغییر و ایمن را ارائه می دهد.
  6. احراز هویت آنلاین: تأیید کاربر آنلاین از طریق KYC/AML.
  7. افزایش درآمد: داشتن یک کیف پول انحصاری که می تواند فرآیند پرداخت را تسهیل کند امکان سرمایه گذاری فراهم کند.

طبق سایت www.blockchain-council.org  گفته شده:

A wallet is a combination of a public address and a private key. The wallets can be categorized based on the method and location of storage in the following segments. Crypto wallets can broadly be categorized into cold wallets and hot wallets

کیف پول ترکیبی از آدرس عمومی و کلید خصوصی است، کیف پول ها را می‌توان بر اساس روش و محل ذخیره سازی در قسمت های زیر دسته بندی کرد. کیف پول های کریپتو را می توان به طور کلی به کیف پول های سرد و کیف پول های گرم دسته بندی کرد.

 

 

بررسی انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ها را می‌توان بر اساس روش و محل ذخیره سازی به عنوانهای زیر دسته بندی کرد:

کیف پول سرد و گرم

اتصال به اینترنت، کیف پول را بر حسب گرم یا سرد تعریف می‌کند. کیف پول های داغ به اینترنت متصل هستند، بنابراین امنیت کمتر و خطرات بیشتری دارند اما کاربر پسند هستند. از سوی دیگر، داده‌ها در کیف پول های سرد به صورت آفلاین ذخیره می‌شوند و نیازی به اتصال به اینترنت ندارند که برابر است با بهبود امنیت و خطر کمتر. در مقایسه با گاوصندوق یا صندوق امانات فیزیکی، مبالغ قابل توجهی پول را می‌توان نسبت به یک کیف پول حمل و نقل و مدیریت کرد. کیف پول های داغ بیشتر برای تراکنش‌های روزانه استفاده می‌شوند و کیف پول های سرد برای نگهداری طولانی مدت.

راه اندازی کیف پول های داغ بسیار آسان است، انتقال وجوه به سرعت انجام می‌شود و معامله گران به راحتی از آنها استفاده می‌کنند. کیف پول های سرد در برابر هک کلاهبردارن مقاوم تر هستند پس این کیف پول برای ذخیره دارایی‌ها مناسب تر می باشد.

کیف پول های سخت افزاری

کیف پول های سخت افزاری به صورت جداگانه آدرس‌ها و کلیدهای عمومی را مدیریت می‌کنند. این کیف پول بدون باتری کار می‌کند و می‌تواند به رایانه شخصی متصل شود و همچنین توسط برنامه‌های دسکتاپ بومی قابل دسترسی باشد. کیف پول های سخت افزاری از کیف پول های داغ و کاغذی  کاربر پسندتر هستند. آنها در اشکال مختلف در دسترس هستند و امنیت لازم را برای اطلاعات کاربر فراهم می‌کند. زمانی که سرمایه گذاری قابل توجهی باشد، استفاده از این کیف پول ها برای مبتدیان دشوار است. محبوب ترین کیف پول های سخت افزاری Ledger Nano S و Trezor هستند.

کیف پول کاغذی

این یک کیف پول با کد QR می‌باشد که به صورت فیزیکی چاپ شده است. برخی از این کیف پول ها اجازه دانلود کد برای تولید آدرس های جدید به صورت آفلاین را می‌دهند. این کیف پول از امنیت بالایی برخوردار است اما معایب زیادی دارد. یک نقص عمده آن، عدم امکان ارسال وجوه جزئی و کم است و نمی توان از آن استفاده مجدد کرد. آنها قبلاً برای ذخیره سازی سرد بسیار محبوب بودند، اما نه بعد از اینکه کیف پول های سخت افزاری وارد صحنه شدند. در مجموع، اگر اقدامات امنیتی سختگیرانه انجام شود، می توان کیف پول های کاغذی را راه اندازی کرد و ارز انتقال داد.

کیف پول دسکتاپ

اینها کیف پول های نرم افزاری قابل نصب هستند که برای سیستم عامل ها در دسترس هستند. برای استفاده از آن، آنتی ویروس مورد نیاز است و به دلیل اتصال به اینترنت، مشکلات اساسی امنیتی را ایجاد می‌کند. به جای نگه داشتن کریپتوها در صرافی، باید از کیف پول های دسکتاپ برای بیت کوین استفاده کرد. آنها سومین راه امن برای ذخیره ارزهای دیجیتال و بهترین روش برای ذخیره سازی سرد در یک سیستم کاملاً امن هستند. استفاده از این روش آسان است و شخص ثالثی را درگیر نمی‌کند، البته باید توجه داشته باشد که پشتیبان گیری منظم از سیستم لازم است. کیف پول های دسکتاپ محبوب Exodus، Bitcoin core، Electrum و غیره هستند.

رایا چنج

کیف پول موبایل

کیف پول های موبایل درست مانند کیف پول های دسکتاپ، ساخته شده برای گوشی‌های هوشمند هستند. روش کار آن‌ بسیار راحت است به این دلیل که از کدهای QR برای تراکنش‌ها استفاده می‌کند. آنها برای عملیات روزانه مناسب هستند اما در برابر بدافزارها آسیب پذیر هستند بنابراین رمزگذاری کیف پول موبایل امری ضروری است. آنها بسیار کاربردی هستند و می توانند در حرکت استفاده شوند اما در برابر ویروس ها امنیت ندارند. برخی از کیف پول های تلفن همراه Coinomi و Mycelium هستند.

کیف پول های وب

همانطور که از نام آن پیداست، این کیف پول ها توسط مرورگرهای اینترنتی قابل دسترسی هستند. رمزهای خصوصی در برخی کیف پول های وب نگهداری می‌شوند و مستعد حملات DDOS هستند. آنها می‌توانند میزبان یا غیرمیزبان باشند. امنیت این کیف پول ها از بقیه موارد کمتر است و برای سرمایه گذاری های کوچک انتخاب خوبی هستند و امکان معاملات سریع را فراهم می‌کنند. برخی از این موارد MetaMask و Coinbase هستند.

علاوه بر کیف پول های سرد و گرم، درک تفاوت بین کیف پول های حافظ و غیر حافظ نیز ضرورت دارد.

کیف پول های حافظ

کیف پول‌های حافظ توسط ارائه‌دهندگان خدمات شخص ثالث، مانند صرافی‌های ارز دیجیتال یا پلتفرم‌های کیف پول آنلاین ارائه می‌شوند. این ارائه دهندگان از طرف شما از آدرس و رمزارزهای دیجیتال شما مراقبت می‌کنند.
کیف پول‌های حافظ اغلب به گونه‌ای طراحی می‌شوند که کاربر پسند باشند، آنها گزینه ایده آلی برای مبتدیان یا کسانی که رویکرد ساده‌تری را برای مدیریت دارایی‌های دیجیتال خود ترجیح می‌دهند می‌باشند و به طور کلی تنظیم و استفاده از آنها آسان تر است.
بسیاری از ارائه دهندگان کیف پول حافظ گزینه‌های بازیابی حساب را در صورت فراموشی رمز عبور یا از دست دادن دسترسی به حساب خود ارائه می دهند و به این معنی است که ارائه دهنده خدمات، بر دارایی های شما کنترل دارد.
خطر اصلی کیف پول های حافظ این است که ارائه دهنده خدمات می تواند هدف هکرها باشد. اگر امنیت ارائه دهنده با نقض مواجه شود، وجوه شما ممکن است در خطر باشد. برخی از نمونه‌های کیف‌پول‌ های حافظ شامل کیف‌هایی هستند که توسط صرافی‌های رمزنگاری محبوب مانند Coinbase، Binance و Kraken ارائه می‌شوند.

کیف پول های غیر حضانتی

کیف پول‌های غیر حضانتی، اطلاعات رمزهای خصوصی و در نتیجه ارزهای رمزنگاری شده‌تان را به شما ارائه می‌دهند و شما مسئول امنیت و مدیریت دارایی های خود هستید.
این کیف پول ها امنیت و حریم خصوصی را در اولویت قرار می دهند، از آنجایی که شما تمامی رمز های خود را در اختیار دارید، احتمال اینکه سرمایه شما از طریق نقض یک سرویس شخص ثالث به خطر بیفتد، کمتر است.
کیف پول های غیرحضانتی به دلیل ارائه سطح بالاتری از حریم خصوصی و ناشناس بودن شناخته شده اند در نتیجه تراکنش‌های مالی و دارایی‌های شما مشمول شیوه‌های جمع‌آوری داده‌های ارائه‌دهندگان شخص ثالث نیست.
این کیف پول ها همچنین از کاربران می‌خواهند که مسئولیت رمزهای خود را بپذیرند و از ایمن نگه داشتن آنها اطمینان حاصل کنند، از دست دادن دسترسی به اطلاعات خصوصی می تواند منجر به از دست دادن وجوه شما شود، بدون اینکه گزینه بازیابی وجود داشته باشد.
نمونه‌هایی از این موارد شامل کیف‌پول‌های سخت‌افزاری مانند Ledger Nano S و Trezor، و همچنین کیف‌پول‌های نرم‌افزاری مانند Electrum، MyEtherWallet و Trust Wallet است.

انتخاب بین کیف پول های حافظ و غیر حضانتی به ترجیحات و اولویت های شما بستگی دارد. اگر برای راحتی خود ارزش قائل هستید و مایلید که در مورد دارایی های خود به شخص ثالثی اعتماد کنید، کیف پول های حافظ می‌توانند مناسب باشند. با این حال، اگر امنیت، حریم خصوصی و کنترل کامل بر ارزهای دیجیتال خود را در اولویت قرار دهید، انتخاب کیف پول‌های غیرحضانتی بهترین راهکار هستند.

 

بهترین کیف پول های ارز دیجیتال 2024

انتخاب کیف پول بیت کوین مناسب برای مدیریت و امنیت ارز دیجیتال شما بسیار اهمیت دارد. در سال 2024، چندین کیف پول به دلیل ویژگی ها، امنیت و تجربه کاربری که دارند به عنوان برگزیده ها انتخایب شده اند. در ادامه 10 کیف پول برتر بیت کوین برای سال جاری آورده شده است:

  • کیف پول متامسک
  • الکتروم
  • اکسودوس
  • تراست
  • سیف پال
  • کیف پول کول والت پرو
  • کیف پول Ledger Nano X
  • کیف  پولTrezor Model T
  • اتومیک والت
  • کیف پول KeepKey

 

نتیجه گیری

سه نوع اصلی کیف پول رمزنگاری عبارتند از کیف پول سخت افزاری، نرم افزاری و کیف پول کاغذی که بر اساس کاربردشان، می توان آنها را به عنوان کیف پول سرد یا گرم طبقه بندی کرد. کیف پول‌های مبتنی بر نرم‌افزار در دسترس‌تر و راحت‌تر هستند، در حالی که کیف پول‌های سخت‌افزاری امن‌تر هستند و در نهایت کیف پول های کاغذی که روی کاغذ چاپ می‌شوند اکنون غیر قابل اعتماد و منسوخ شده اند. در حقیقت، این کیف پول‌های کریپتو ارز را ذخیره نمی‌کنند، بلکه به عنوان ابزاری برای تعامل با بلاک چین عمل می‌کنند، یعنی اطلاعات لازم برای دریافت و ارسال پول از طریق تراکنش‌های بلاک چین را تولید می‌کنند.

رایا چنج

 

سوالات متداول:

1- انواع مختلف کیف پول های کریپتو کدامند؟

سه نوع اصلی کیف پول رمزنگاری وجود دارد: کیف پول سخت افزاری، نرم افزاری و کیف پول کاغذی.
این کیف پول ها را می توان بر اساس اتصال به اینترنت به دو دسته گرم یا سرد دسته بندی کرد.

2- کیف پول کریپتو چیست؟

کیف پول کریپتو ابزاری است که برای تعامل با شبکه بلاک چین استفاده می شود.
دارای جفت کلید خصوصی و عمومی است که برای تراکنش های ارزهای دیجیتال ضروری هستند.

3- کیف پول داغ چیست؟

کیف پول داغ نوعی کیف پول رمزنگاری است که به اینترنت متصل است.
کیف‌پول‌ های داغ در دسترس‌تر و کاربرپسندتر هستند اما در مقایسه با کیف‌پول‌های سرد از امنیت کمتری برخوردارند.
آنها اغلب برای معاملات روزانه و دسترسی سریع به وجوه استفاده می شوند.

4- کیف پول سرد چیست؟

کیف پول سرد نوعی کیف پول رمزنگاری است که آفلاین می باشد و به اینترنت متصل نیست.
کیف پول های سرد بسیار امن هستند و کمتر در معرض هک هستند.
آنها معمولاً برای ذخیره سازی طولانی مدت ارزهای دیجیتال استفاده می شوند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *